Dokąd zmierzamy? – Akademickie Ośrodki Nauczania Języków Obcych w świetle ustawy 2.0 – warsztaty 28–29.11.2019, Warszawa
12 grudnia 2019
ACERT – ogłoszenie
12 lipca 2020

Szkolenie „Metody walidacji testu z umiejętności w języku obcym”

Walidacja testu to weryfikacja jego przydatności i skuteczności jako narzędzia oceny kompetencji językowej. Badacz sprawdzający czy test będzie miarodajnie i systematycznie mierzył poziom umiejętności językowych studentów może skorzystać z pewnego zasobu instrumentów jakościowych i ilościowych.

Mając na celu dbałość o jakość egzaminu certyfikowanego ACERT oraz rozpowszechnienie technik walidacji testów Stowarzyszenie Akademickich Ośrodków Nauczania Języków Obcych (SERMO) wraz z Centrum Języków i Komunikacji Politechniki Poznańskiej (CJK PP) zorganizowały szkolenie „Metody walidacji testu z umiejętności w języku obcym”“, które odbyło się 7 lutego br. w Centrum Języków i Komunikacji Politechniki Poznańskiej. Szkolenie, przygotowane i przeprowadzone przez dr Barbarę Sawicką z CJK PP, miało formułę pozwalającą na zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu korzystania z narzędzi badawczych jakościowych i ilościowych.

Spotkanie otworzyły dr Liliana Szczuka-Dorna, Dyrektor Centrum Języków i Komunikacji PP oraz mgr Jolanta Wielgus, Dyrektor Centrum Języków Obcych Politechniki Gdańskiej, członek zarządu SERMO oraz międzyuczelniany koordynator egzaminu ACERT SERMO, które powitały licznie przybyłych gości z akademickich ośrodków nauczania języków obcych, zwracając uwagę na wagę certyfikacji językowej w czasie zwiększonej mobilności studentów na rynku edukacji i pracy oraz na potrzebę ciągłego podnoszenia jakości testów. W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele Akademii Górniczo-Hutniczej, Politechniki Gdańskiej, Politechniki Łódzkiej, Politechniki Opolskiej, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu Gdańskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Wrocławskiego.

Program szkolenia składał się z trzech części. W pierwszej części spotkania przedstawiono techniki jakościowe dot. specyfikacji testów oraz zbierania informacji zwrotnej. W drugiej części przedstawione zostały podstawowe metody ilościowego badania trafności teoretycznej testu. Natomiast w trzeciej części zaprezentowane były ilościowe metody weryfikowania rzetelności i miarodajności oceny umiejętności w języku obcym. Charakter szkolenia był praktyczny i uczestnicy mogli nauczyć się korzystania z narzędzi przystosowanych do badań psychometrycznych  dostępnych w programach Satistica 13.3 i Excel.

Szkolenie podsumowała Jolanta Wielgus, członek zarządu SERMO i pomysłodawczyni wydarzenia.  Podziękowała ona przybyłym gościom za uczestnictwo w spotkaniu, które także stworzyło przestrzeń dla interesujących dyskusji, wymiany doświadczeń i opisu dobrych praktyk w obszarze testowania językowego na uczelniach wyższych w Polsce.

Barbara Sawicka