Walidacja testu to weryfikacja jego przydatności i skuteczności jako narzędzia oceny kompetencji językowej. Badacz sprawdzający czy test będzie miarodajnie i systematycznie mierzył poziom umiejętności językowych studentów może skorzystać z pewnego zasobu instrumentów jakościowych i ilościowych.
Mając na celu dbałość o jakość egzaminu certyfikowanego ACERT oraz rozpowszechnienie technik walidacji testów Stowarzyszenie Akademickich Ośrodków Nauczania Języków Obcych (SERMO) wraz z Centrum Języków i Komunikacji Politechniki Poznańskiej (CJK PP) zorganizowały szkolenie „Metody walidacji testu z umiejętności w języku obcym”“, które odbyło się 7 lutego br. w Centrum Języków i Komunikacji Politechniki Poznańskiej. Szkolenie, przygotowane i przeprowadzone przez dr Barbarę Sawicką z CJK PP, miało formułę pozwalającą na zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu korzystania z narzędzi badawczych jakościowych i ilościowych.
Spotkanie otworzyły dr Liliana Szczuka-Dorna, Dyrektor Centrum Języków i Komunikacji PP oraz mgr Jolanta Wielgus, Dyrektor Centrum Języków Obcych Politechniki Gdańskiej, członek zarządu SERMO oraz międzyuczelniany koordynator egzaminu ACERT SERMO, które powitały licznie przybyłych gości z akademickich ośrodków nauczania języków obcych, zwracając uwagę na wagę certyfikacji językowej w czasie zwiększonej mobilności studentów na rynku edukacji i pracy oraz na potrzebę ciągłego podnoszenia jakości testów. W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele Akademii Górniczo-Hutniczej, Politechniki Gdańskiej, Politechniki Łódzkiej, Politechniki Opolskiej, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu Gdańskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Wrocławskiego.
Program szkolenia składał się z trzech części. W pierwszej części spotkania przedstawiono techniki jakościowe dot. specyfikacji testów oraz zbierania informacji zwrotnej. W drugiej części przedstawione zostały podstawowe metody ilościowego badania trafności teoretycznej testu. Natomiast w trzeciej części zaprezentowane były ilościowe metody weryfikowania rzetelności i miarodajności oceny umiejętności w języku obcym. Charakter szkolenia był praktyczny i uczestnicy mogli nauczyć się korzystania z narzędzi przystosowanych do badań psychometrycznych dostępnych w programach Satistica 13.3 i Excel.
Szkolenie podsumowała Jolanta Wielgus, członek zarządu SERMO i pomysłodawczyni wydarzenia. Podziękowała ona przybyłym gościom za uczestnictwo w spotkaniu, które także stworzyło przestrzeń dla interesujących dyskusji, wymiany doświadczeń i opisu dobrych praktyk w obszarze testowania językowego na uczelniach wyższych w Polsce.
Barbara Sawicka