STATUT

Stowarzyszenia Akademickich Ośrodków Nauczania Języków Obcych SERMO

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Stowarzyszenie nosi nazwę Stowarzyszenie Akademickich Ośrodków Nauczania Języków Obcych SERMO. W dalszej części Statutu zwane jest Stowarzyszeniem.
  2. Nazwa Stowarzyszenia w innych językach jest następująca:
    1. w języku angielskim: Association of University Language Centres SERMO,
    2. w języku francuskim: Association des Centres Académiques d’Apprentissage des Langues Etrangères SERMO,
    3. w języku niemieckim: Verband der Akademischen Sprachenzentren SERMO,
    4. w języku rosyjskim: Ассоциация академических центров обучения иностранным языкам SERMO.

§ 2

  1. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Warszawa, Plac Politechniki 1, 00-661 Warszawa, Politechnika Warszawska.
  2. Obszarem działania Stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska.
  3. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami kraju pod warunkiem, że prawo danego państwa dopuszcza taką działalność.

§ 3

  1. Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony.
  2. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.

§ 4

  1. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 07 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 ze zm.) oraz niniejszego Statutu.
  2. Stowarzyszenie może być członkiem organizacji krajowych, zagranicznych i międzynarodowych o tym samym lub podobnym profilu działania na zasadach pełnej autonomii.

§ 5

Stowarzyszenie ma prawo używać pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 6

  1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność przede wszystkim na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników lub zlecać określone zadania innym podmiotom czy osobom.
  2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Rozdział II
Cele i środki działania Stowarzyszenia

§ 7

Celem Stowarzyszenia jest:

  1. Integracja środowiska akademickich ośrodków językowych zwanych dalej AOJ oraz reprezentowanie interesów tego środowiska w kraju, za granicą oraz w organizacjach międzynarodowych;
  2. Rozpowszechnianie kryteriów dobrych praktyk w nauczaniu języków obcych i dbałość o jakość świadczonych usług edukacyjnych;
  3. Podejmowanie działań mających na celu:
    1. standaryzację poświadczania osiąganych efektów uczenia się,
    2. podnoszenie kwalifikacji językowych i metodycznych nauczycieli akademickich języków obcych,
    3. podnoszenie kompetencji menedżerskich kadry kierowniczej AOJ;
  4. Dbałość o wysoki poziom materiałów i wysoką jakość środków dydaktycznych wykorzystywanych w praktyce zawodowej;
  5. Stworzenie forum dla wymiany informacji i doświadczeń zawodowych, dyskusji na temat celów i obowiązków środowiska nauczycieli akademickich języków obcych;
  6. Ułatwianie przepływu informacji dotyczących uczenia się i doskonalenia metod nauczania;
  7. Współpraca z organizacjami zrzeszającymi nauczycieli języków obcych oraz instytucjami zajmującymi się kształceniem w zakresie języków obcych w kraju i za granicą;
  8. Podejmowanie współpracy z przedstawicielami administracji publicznej w sprawach dotyczących edukacji językowej.

§ 8

  1. Swoje cele Stowarzyszenie realizuje w szczególności poprzez:
    1. działania o charakterze nieodpłatnym:
      • współdziałanie z odpowiednimi władzami administracji publicznej (państwowej i samorządowej), ze szkołami wyższymi i instytucjami naukowymi oraz z innymi instytucjami w podejmowaniu spraw i problemów nurtujących środowisko nauczycieli akademickich języków obcych w celu ich właściwego i skutecznego rozwiązywania,
      • przedstawianie opinii i stanowiska w sprawach edukacji językowej i postulowanie zmian,
      • uczestnictwo w projektach krajowych, zagranicznych i międzynarodowych,
      • wymianę doświadczeń, podejmowanie wspólnych działań z innymi organizacjami,
      • członkostwo w krajowych, zagranicznych i międzynarodowych organizacjach akademickich ośrodków nauczania języków obcych, bądź w organizacjach o podobnym profilu działania,
      • organizowanie i wspieranie wymiany międzynarodowej nauczycieli akademickich języków obcych,
      • inicjowanie i tworzenie funduszy stypendialnych dla nauczycieli akademickich języków obcych.
    2. działania o charakterze odpłatnym:
      • organizowanie szkoleń, sympozjów, konferencji, letnich szkół i zjazdów, wystaw i targów,
      • działalność wydawniczą,
      • działalność w obszarze edukacji językowej prowadzoną w oparciu o obowiązujące przepisy prawa,
      • akredytację akademickich ośrodków językowych (AOJ),
      • certyfikację kompetencji językowych w ramach projektu ACERT SERMO.
  2. Stowarzyszenie może brać udział w szkoleniach, sympozjach, konferencjach, zjazdach, wystawach i targach organizowanych przez podmioty trzecie na zasadach określonych w Regulaminie Zarządu.

Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia

§ 9

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

  1. członków zwyczajnych,
  2. członków wspierających,
  3. członków honorowych.

§ 10

  1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać pełnoletni obywatel Rzeczpospolitej Polskiej lub cudzoziemiec, który:
    1. jest członkiem kierownictwa akademickiego ośrodka językowego (AOJ),
    2. zgłosił wolę wstąpienia do Stowarzyszenia poprzez złożenie deklaracji członkowskiej na stronie internetowej www.sermo.org.pl,
    3. opłacił składkę członkowską za pełny rok kalendarzowy w wysokości określonej przez Zarząd Stowarzyszenia.
  2. Przez akademicki ośrodek językowy (AOJ) rozumie się odrębną jednostkę o charakterze międzywydziałowym lub ogólnouczelnianym szkoły wyższej posiadającej aktualną akredytację Polskiej Komisji Akredytacyjnej, której celem jest prowadzenie lektoratów języków obcych.
  3. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia staje się na podstawie uchwały Zarządu.

§ 11

  1. Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo do:
    1. czynnego i biernego prawa wyborczego,
    2. zgłaszania wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia, jego celów i funkcjonowania,
    3. posiadania legitymacji oraz noszenia odznak Stowarzyszenia,
    4. korzystania z:
      • poradnictwa oraz szkoleń udzielanych i organizowanych przez Stowarzyszenie,
      • rekomendacji  i wsparcia Stowarzyszenia w swojej działalności zawodowej,
      • dorobku, majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
      • innych możliwości, jakie Stowarzyszenie stwarza swoim członkom.
    5. udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.
  2. Do obowiązków członka zwyczajnego Stowarzyszenia należy:
    1. aktywny i regularny udział w działalności Stowarzyszenia oraz w pracach organu, do którego członek został wybrany,
    2. przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu oraz aktów prawnych wydawanych przez władze Stowarzyszenia,
    3. dbanie o dobre imię i wizerunek Stowarzyszenia,
    4. promowanie Stowarzyszenia i jego działalności w środowisku,
    5. przyczynianie się do wzrostu roli i znaczenia Stowarzyszenia,
    6. regularne opłacanie składek członkowskich w wysokości określonej przez władze Stowarzyszenia.

§ 12

  1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia, która:
    1. zgłosiła wolę wstąpienia do Stowarzyszenia poprzez złożenie deklaracji członkowskiej na stronie internetowej  www.sermo.org.pl,
    2. opłaciła składkę członkowską za rok kalendarzowy w wysokości określonej przez Zarząd Stowarzyszenia.
  2. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia staje się na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia, przy czym członkostwo może być terminowe. W uchwale o przyjęciu członka wspierającego Stowarzyszenia Zarząd może określić okres, na jaki członkostwo to zostało przyznane. W przypadku terminowego członkostwa Zarząd może w drodze uchwały przedłużyć status członka wspierającego Stowarzyszenia o kolejne okresy.

§ 13

  1. Członek wspierający Stowarzyszenia ma prawo do:
    1. udziału w warsztatach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.
    2. używania:
      • nazwy „Członek wspierający” Stowarzyszenia,
      • logo Stowarzyszenia w swoich materiałach informacyjnych i promocyjnych,
    3. uczestniczenia z głosem doradczym w Walnych Zebraniach Członków, w przypadku zaproszenia go przez Zarząd,
    4. występowania z inicjatywami promowania profilu swojej działalności.
  2. Do obowiązków członka wspierającego Stowarzyszenia należy:
    1. aktywne uczestnictwo w pracach Stowarzyszenia,
    2. promowanie Stowarzyszenia i jego działalności w środowisku,
    3. dbanie o dobre imię i wizerunek Stowarzyszenia,
    4. regularne współorganizowanie różnorodnych form dokształcania członków SERMO w kraju i za granicą,
    5. zorganizowanie wyłącznie dla Stowarzyszenia co najmniej 2 wydarzeń informacyjno-szkoleniowych w ciągu roku kalendarzowego,
    6. przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu oraz aktów prawnych wydawanych przez władze Stowarzyszenia,
    7. regularne opłacanie składek członkowskich w wysokości określonej przez Zarząd Stowarzyszenia.

§ 14

  1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być pełnoletni obywatel Rzeczpospolitej Polskiej lub cudzoziemiec, który wniósł wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia lub jest uznanym w środowisku autorytetem.
  2. Nadanie godności członka honorowego i jej pozbawienie następuje uchwałą Walnego Zebrania Członków na wniosek co najmniej 3 uczestników Walnego Zebrania, którym przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze.
  3. Członek honorowy ma prawo do:
    1. uczestniczenia w Walnych Zebraniach Członków z głosem doradczym, w przypadku zaproszenia go przez Zarząd,
    2. udziału w warsztatach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.
  4. Członek honorowy zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.
  5. Członek honorowy ma prawo zrezygnować z godności członka honorowego poprzez złożenie pisemnego wniosku Zarządowi.

§ 15

  1. Utrata członkostwa następuje na skutek:
    1. pisemnej rezygnacji złożonej Zarządowi,
    2. wykluczenia przez Zarząd:
      • z powodu łamania Statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia,
      • z powodu notorycznego braku uczestnictwa w pracach Stowarzyszenia,
      • z powodu nieopłacenia składki członkowskiej za okres jednego roku pomimo pisemnego upomnienia,
      • po rozpatrzeniu pisemnego wniosku zawierającego uzasadnienie, złożonego do Zarządu Stowarzyszenia przez co najmniej 3 członków posiadających czynne i bierne prawo wyborcze,
    3. śmierci członka będącego osobą fizyczną, utraty przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych albo utraty praw publicznych,
    4. likwidacji członka będącego osobą prawną.
  2. Od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia w poczet członków stowarzyszenia lub pozbawienia członkostwa zainteresowanemu członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków składane za pośrednictwem Zarządu. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
  3. Członkostwo zwyczajne ustaje w momencie zaprzestania pełnienia funkcji w kierownictwie akademickiego ośrodka językowego, z zastrzeżeniem, że członek zwyczajny pełniący funkcje w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej zachowuje członkostwo w Stowarzyszeniu oraz pełnione funkcje do dnia dokonania wyboru nowego członka odpowiednio Zarządu lub Komisji Rewizyjnej. W razie zaprzestania pełnienia funkcji w kierownictwie akademickiego ośrodka językowego przez członka zwyczajnego pełniącego funkcje w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej, pozostali członkowie organu, w którym pełni funkcje mogą dokonać kooptacji na zasadach określonych w § 27 Statutu. W przypadku, gdy organ nie dokona kooptacji w terminie 30 dni od momentu zaprzestania pełnienia funkcji w kierownictwie akademickiego ośrodka językowego przez członka zwyczajnego pełniącego funkcje w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej, Zarząd zobowiązany jest niezwłocznie zwołać Walne Zebranie Członków w celu podjęcia uchwały w przedmiocie uzupełnienia składu Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.

§ 16

Członek wykluczony przez Zarząd z powodu nieopłacania składek członkowskich może być ponownie przyjęty uchwałą Zarządu w poczet członków Stowarzyszenia po uiszczeniu zaległych składek.

 

Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia

§ 17

  1. Władzami Stowarzyszenia są:
    1. Walne Zebranie Członków,
    2. Zarząd,
    3. Komisja Rewizyjna
  2. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów.
  3. Członkowie Zarządu powoływani są na okres wspólnej kadencji, co oznacza, że mandat członka Zarządu powołanego przed upływem danej kadencji Zarządu wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu.
  4. Członkowie Komisji Rewizyjnej powoływani są na okres wspólnej kadencji, co oznacza, że mandat członka Komisji Rewizyjnej powołanego przed upływem danej kadencji Komisji Rewizyjnej wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej.
  5. Członek Zarządu może pełnić daną funkcję w Zarządzie, tj. funkcję Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza, Skarbnika lub Specjalisty ds. PR, maksymalnie przez dwie kadencje. Członek Komisji Rewizyjnej może pełnić funkcję członka Komisji Rewizyjnej maksymalnie przez dwie kadencje. Ustępujący członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej mogą ubiegać się o pełnienie innych funkcji w ww. organach, od tych pełnionych dotychczas, które to funkcje mogą sprawować nie dłużej niż przez 2 kadencje, z wyłączeniem ustępującego Prezesa Zarządu, który nie może ponownie ubiegać się o jakiekolwiek funkcje w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej.
  6. Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że dalsze postanowienia Statutu stanowią inaczej. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
  7. Zarząd oraz Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia działają na podstawie uchwalonych przez nie Regulaminów.

§ 18

  1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
  2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział członkowie zwyczajni Stowarzyszenia oraz mogą wziąć w nim udział, z głosem doradczym, zaproszeni przez Zarząd członkowie honorowi, wspierający oraz inne osoby spoza Stowarzyszenia.

§ 19

  1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
  2. Zwyczajne Walne Zebranie Członków jest zwoływane przez Zarząd dwa razy w roku, tj. w terminach do dnia 30 czerwca oraz 31 grudnia każdego roku. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania w formie pisemnej lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
  3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może się odbyć w dowolnym terminie. Jest zwoływane przez Zarząd z inicjatywy Zarządu (w szczególności na pisemny wniosek Zarządu), na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej lub na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 10 dni przed terminem zebrania w formie pisemnej lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
  4. Wniosek Zarządu lub Komisji Rewizyjnej o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków winien uzyskać 2/3 głosów członków danego organu Stowarzyszenia.
  5. Wniosek o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków winien być złożony Zarządowi na piśmie i zawierać szczegółowe uzasadnienie oraz proponowany porządek obrad.
  6. Zarząd zobowiązany jest zwołać nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w terminie do 30 dni od daty doręczenia wniosku spełniającego wymagania formalne, o których mowa w ust. 4 lub 5.
  7. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§ 20

  1. Uchwały na Walnym Zebraniu Członków podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych w pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, z zastrzeżeniem § 17 ust. 2 Statutu oraz § 31 ust. 1 Statutu.
  2. Każdemu członkowi zwyczajnemu przysługuje jeden głos.
  3. Jeżeli członkowie władz Stowarzyszenia wyrazili na to zgodę w formie dokumentowej, głosowanie władz Stowarzyszenia może odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Możliwość udziału i głosowania w posiedzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej jest wskazana w zawiadomieniu o tym zebraniu, zawierającym dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu. Posiedzenie władz Stowarzyszenia przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej odbywa się przy zapewnieniu co najmniej:
    1. transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym,
    2. dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek władzy Stowarzyszenia może wypowiadać się w toku obrad,
    3. wykonywania osobiście prawa głosu w wyznaczonym czasie w dniu posiedzenia (w jego toku lub po posiedzeniu).

§ 21

  1. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
    1. ustalanie wytycznych programowych Stowarzyszenia oraz określanie głównych kierunków jego działania i rozwoju,
    2. uchwalanie zmian Statutu,
    3. wybór i odwołanie członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej,
    4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych, sprawozdań z działalności Stowarzyszenia oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium członkom Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej,
    5. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego i pozbawiania członkostwa honorowego,
    6. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków Stowarzyszenia,
    7. rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia, Zarząd lub Komisję Rewizyjną,
    8. wyrażanie zgody na nabywanie, zbywanie lub obciążanie środka trwałego o wartości przewyższającej 50.000 złotych brutto,
    9. podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku,
    10. przyjmowanie regulaminu wyborczego,
    11. podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady oraz we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
  1. Umowa o nabycie dla Stowarzyszenia środka trwałego za cenę przewyższającą 50.000 złotych brutto, jak również dokonanie zbycia lub obciążenia takiego środka trwałego wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków.

§ 22

  1. Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia zgodnie z zakresem określonym Statutem oraz uchwałami Walnego Zebrania Członków. Za swoją działalność odpowiada przed Walnym Zebraniem Członków.
  2. W skład Zarządu wchodzi 5 członków (Prezes, Wiceprezes, Skarbnik, Sekretarz oraz Specjalista ds. PR) wybranych przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym.
  3. Członkami Zarządu mogą być tylko członkowie zwyczajni Stowarzyszenia.
  4. Mandat członka Zarządu wygasa z upływem kadencji. Mandat członka Zarządu powołanego przed upływem danej kadencji Zarządu wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu.
  5. Mandat członka Zarządu wygasa również na skutek śmierci, pisemnej rezygnacji złożonej na ręce innego członka Zarządu, odwołania ze składu Zarządu przez Walne Zebranie Członków albo wystąpienia sytuacji opisanej w § 15 ust. 3 Statutu.

§ 23

  1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż trzy razy w roku.
  2. Posiedzenia Zarządu zwoływane są na wniosek Prezesa lub na żądanie co najmniej 3 członków Zarządu. Powiadomienia o terminie posiedzenia Zarządu mogą być wysyłane jego członkom przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
  3. Podejmowanie uchwał przez Zarząd w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość jest dopuszczalne. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Zarządu zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.

§ 24

  1. Do zadań Zarządu należy:
    1. realizacja celów Stowarzyszenia,
    2. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
    3. opracowywanie rocznych planów działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia,
    4. sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności Stowarzyszenia oraz sprawozdań finansowych i przedkładanie ich Komisji Rewizyjnej w terminie nie krótszym niż 14 dni przed zwyczajnym Walnym Zebraniem Członków organizowanym do dnia 30 czerwca każdego roku,
    5. zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia,
    6. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu, w szczególności zaciąganie zobowiązań majątkowych,
    7. zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
    8. przyjmowanie i skreślanie członków Stowarzyszenia, z wyjątkiem członków honorowych,
    9. określanie danych, które powinny być zawarte w deklaracji członkowskiej,
    10. kierowanie bieżącą działalnością i pracą Stowarzyszenia, w tym obsługa administracyjna Stowarzyszenia, podejmowanie decyzji w sprawach zatrudniania i wynagradzania pracowników Stowarzyszenia,
    11. ustalanie wysokości składek członkowskich.

§ 25

  1. Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia i w zakresie swojej działalności nie podlega Zarządowi.
  2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi trzech członków wybranych przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają ze swojego grona Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego i Sekretarza.
  3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z członkiem Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
  4. Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa z upływem kadencji. Mandat członka Komisji Rewizyjnej powołanego przed upływem danej kadencji Komisji Rewizyjnej wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej.
  5. Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa również na skutek śmierci, pisemnej rezygnacji złożonej na ręce członka Zarządu, odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej przez Walne Zebranie Członków albo wystąpienia sytuacji opisanej w § 15 ust. 3 Statutu.
  6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej. Termin i miejsce obrad Przewodniczący Komisji Rewizyjnej podaje do wiadomości wszystkich członków Komisji Rewizyjnej co najmniej na 14 dni przed terminem posiedzenia w formie pisemnej lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.

§ 26

  1. Do najważniejszych zadań Komisji Rewizyjnej należy:
    1. kontrolowanie działalności Zarządu – Komisja Rewizyjna obowiązana jest do kontroli całokształtu działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia,
    2. składanie wniosków z kontroli sprawozdania finansowego na Walnym Zebraniu Członków,
    3. składanie wniosków o udzielenie absolutorium dla Zarządu Stowarzyszenia.
  2. Komisja Rewizyjna ma prawo:
    1. wglądu we wszelkie dokumenty dotyczące działalności finansowej Stowarzyszenia oraz te związane z bieżącą działalnością Stowarzyszenia,
    2. występować do Zarządu z pisemnym wnioskiem o złożenie wyjaśnień dotyczących działalności Zarządu, przy czym wymagane jest udzielenie co najmniej 7-dniowego terminu na odpowiedź.
  3. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności wszystkich członków Komisji.
  4. Podejmowanie uchwał przez Komisję Rewizyjną w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość jest dopuszczalne. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.

§ 27

W razie, gdy skład Zarządu lub Komisji Rewizyjnej ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu. W przypadku, gdy organ nie dokona kooptacji w terminie 30 dni od momentu zmniejszenia składu organu, Zarząd zobowiązany jest niezwłocznie zwołać Walne Zebranie Członków w celu podjęcia uchwały w przedmiocie uzupełnienia składu Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.

 

Rozdział V
Majątek i fundusze Stowarzyszenia

§ 28

  1. Stowarzyszenie może posiadać majątek nieruchomy, ruchomy i fundusze.
  2. Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
    1. składki członkowskie,
    2. dotacje, subwencje, spadki, zapisy, darowizny,
    3. dochody z działalności statutowej, prowadzonej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    4. dochody z majątku Stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej,
    5. dochody ze sprzedaży wydawnictw Stowarzyszenia.

§ 29

Gospodarka środkami finansowymi Stowarzyszenia prowadzona jest przez Zarząd na podstawie preliminarza budżetowego zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 30

  1. Decyzje w sprawie rozporządzania prawami i zaciągania zobowiązań, a także decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd, z zastrzeżeniem § 21 ust. 1 lit. h) i ust. 2 Statutu.
  2. Do reprezentowania Stowarzyszenia, zaciągania zobowiązań majątkowych, składania oświadczeń woli, zawierania umów, udzielania pełnomocnictw upoważniony jest Prezes Zarządu lub Wiceprezes Zarządu samodzielnie lub dwóch członków Zarządu działających łącznie.

Rozdział VI
Postanowienia końcowe

§ 31

  1. Uchwałę w sprawie zmiany Statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością głosów – 2/3 przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  2. W uchwale o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji, powołuje Komisję Likwidacyjną oraz określa cel, na jaki zostanie przeznaczony majątek Stowarzyszenia

§ 32

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 07 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 ze zm.).