STATUT
Stowarzyszenia Akademickich Ośrodków Nauczania Języków Obcych SERMO
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę Stowarzyszenie Akademickich Ośrodków Nauczania Języków Obcych SERMO. W dalszej części Statutu zwane jest Stowarzyszeniem.
- Nazwa Stowarzyszenia w innych językach jest następująca:
- w języku angielskim: Association of University Language Centres SERMO,
- w języku francuskim: Association des Centres Académiques d’Apprentissage des Langues Etrangères SERMO,
- w języku niemieckim: Verband der Akademischen Sprachenzentren SERMO,
- w języku rosyjskim: Ассоциация академических центров обучения иностранным языкам SERMO.
§ 2
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Warszawa, Plac Politechniki 1, 00-661 Warszawa, Politechnika Warszawska.
- Obszarem działania Stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska.
- Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami kraju pod warunkiem, że prawo danego państwa dopuszcza taką działalność.
§ 3
- Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
§ 4
- Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 07 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 ze zm.) oraz niniejszego Statutu.
- Stowarzyszenie może być członkiem organizacji krajowych, zagranicznych i międzynarodowych o tym samym lub podobnym profilu działania na zasadach pełnej autonomii.
§ 5
Stowarzyszenie ma prawo używać pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 6
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność przede wszystkim na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników lub zlecać określone zadania innym podmiotom czy osobom.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Rozdział II
Cele i środki działania Stowarzyszenia
§ 7
Celem Stowarzyszenia jest:
- Integracja środowiska akademickich ośrodków językowych zwanych dalej AOJ oraz reprezentowanie interesów tego środowiska w kraju, za granicą oraz w organizacjach międzynarodowych;
- Rozpowszechnianie kryteriów dobrych praktyk w nauczaniu języków obcych i dbałość o jakość świadczonych usług edukacyjnych;
- Podejmowanie działań mających na celu:
- standaryzację poświadczania osiąganych efektów uczenia się,
- podnoszenie kwalifikacji językowych i metodycznych nauczycieli akademickich języków obcych,
- podnoszenie kompetencji menedżerskich kadry kierowniczej AOJ;
- Dbałość o wysoki poziom materiałów i wysoką jakość środków dydaktycznych wykorzystywanych w praktyce zawodowej;
- Stworzenie forum dla wymiany informacji i doświadczeń zawodowych, dyskusji na temat celów i obowiązków środowiska nauczycieli akademickich języków obcych;
- Ułatwianie przepływu informacji dotyczących uczenia się i doskonalenia metod nauczania;
- Współpraca z organizacjami zrzeszającymi nauczycieli języków obcych oraz instytucjami zajmującymi się kształceniem w zakresie języków obcych w kraju i za granicą;
- Podejmowanie współpracy z przedstawicielami administracji publicznej w sprawach dotyczących edukacji językowej.
§ 8
- Swoje cele Stowarzyszenie realizuje w szczególności poprzez:
- działania o charakterze nieodpłatnym:
- współdziałanie z odpowiednimi władzami administracji publicznej (państwowej i samorządowej), ze szkołami wyższymi i instytucjami naukowymi oraz z innymi instytucjami w podejmowaniu spraw i problemów nurtujących środowisko nauczycieli akademickich języków obcych w celu ich właściwego i skutecznego rozwiązywania,
- przedstawianie opinii i stanowiska w sprawach edukacji językowej i postulowanie zmian,
- uczestnictwo w projektach krajowych, zagranicznych i międzynarodowych,
- wymianę doświadczeń, podejmowanie wspólnych działań z innymi organizacjami,
- członkostwo w krajowych, zagranicznych i międzynarodowych organizacjach akademickich ośrodków nauczania języków obcych, bądź w organizacjach o podobnym profilu działania,
- organizowanie i wspieranie wymiany międzynarodowej nauczycieli akademickich języków obcych,
- inicjowanie i tworzenie funduszy stypendialnych dla nauczycieli akademickich języków obcych.
- działania o charakterze odpłatnym:
- organizowanie szkoleń, sympozjów, konferencji, letnich szkół i zjazdów, wystaw i targów,
- działalność wydawniczą,
- działalność w obszarze edukacji językowej prowadzoną w oparciu o obowiązujące przepisy prawa,
- akredytację akademickich ośrodków językowych (AOJ),
- certyfikację kompetencji językowych w ramach projektu ACERT SERMO.
- działania o charakterze nieodpłatnym:
- Stowarzyszenie może brać udział w szkoleniach, sympozjach, konferencjach, zjazdach, wystawach i targach organizowanych przez podmioty trzecie na zasadach określonych w Regulaminie Zarządu.
Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia
§ 9
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających,
- członków honorowych.
§ 10
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać pełnoletni obywatel Rzeczpospolitej Polskiej lub cudzoziemiec, który:
- jest członkiem kierownictwa akademickiego ośrodka językowego (AOJ),
- zgłosił wolę wstąpienia do Stowarzyszenia poprzez złożenie deklaracji członkowskiej na stronie internetowej www.sermo.org.pl,
- opłacił składkę członkowską za pełny rok kalendarzowy w wysokości określonej przez Zarząd Stowarzyszenia.
- Przez akademicki ośrodek językowy (AOJ) rozumie się odrębną jednostkę o charakterze międzywydziałowym lub ogólnouczelnianym szkoły wyższej posiadającej aktualną akredytację Polskiej Komisji Akredytacyjnej, której celem jest prowadzenie lektoratów języków obcych.
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia staje się na podstawie uchwały Zarządu.
§ 11
- Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo do:
-
- czynnego i biernego prawa wyborczego,
- zgłaszania wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia, jego celów i funkcjonowania,
- posiadania legitymacji oraz noszenia odznak Stowarzyszenia,
- korzystania z:
- poradnictwa oraz szkoleń udzielanych i organizowanych przez Stowarzyszenie,
- rekomendacji i wsparcia Stowarzyszenia w swojej działalności zawodowej,
- dorobku, majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
- innych możliwości, jakie Stowarzyszenie stwarza swoim członkom.
- udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.
- Do obowiązków członka zwyczajnego Stowarzyszenia należy:
-
- aktywny i regularny udział w działalności Stowarzyszenia oraz w pracach organu, do którego członek został wybrany,
- przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu oraz aktów prawnych wydawanych przez władze Stowarzyszenia,
- dbanie o dobre imię i wizerunek Stowarzyszenia,
- promowanie Stowarzyszenia i jego działalności w środowisku,
- przyczynianie się do wzrostu roli i znaczenia Stowarzyszenia,
- regularne opłacanie składek członkowskich w wysokości określonej przez władze Stowarzyszenia.
§ 12
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia, która:
- zgłosiła wolę wstąpienia do Stowarzyszenia poprzez złożenie deklaracji członkowskiej na stronie internetowej www.sermo.org.pl,
- opłaciła składkę członkowską za rok kalendarzowy w wysokości określonej przez Zarząd Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia staje się na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia, przy czym członkostwo może być terminowe. W uchwale o przyjęciu członka wspierającego Stowarzyszenia Zarząd może określić okres, na jaki członkostwo to zostało przyznane. W przypadku terminowego członkostwa Zarząd może w drodze uchwały przedłużyć status członka wspierającego Stowarzyszenia o kolejne okresy.
§ 13
- Członek wspierający Stowarzyszenia ma prawo do:
- udziału w warsztatach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.
- używania:
- nazwy „Członek wspierający” Stowarzyszenia,
- logo Stowarzyszenia w swoich materiałach informacyjnych i promocyjnych,
- uczestniczenia z głosem doradczym w Walnych Zebraniach Członków, w przypadku zaproszenia go przez Zarząd,
- występowania z inicjatywami promowania profilu swojej działalności.
- Do obowiązków członka wspierającego Stowarzyszenia należy:
- aktywne uczestnictwo w pracach Stowarzyszenia,
- promowanie Stowarzyszenia i jego działalności w środowisku,
- dbanie o dobre imię i wizerunek Stowarzyszenia,
- regularne współorganizowanie różnorodnych form dokształcania członków SERMO w kraju i za granicą,
- zorganizowanie wyłącznie dla Stowarzyszenia co najmniej 2 wydarzeń informacyjno-szkoleniowych w ciągu roku kalendarzowego,
- przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu oraz aktów prawnych wydawanych przez władze Stowarzyszenia,
- regularne opłacanie składek członkowskich w wysokości określonej przez Zarząd Stowarzyszenia.
§ 14
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być pełnoletni obywatel Rzeczpospolitej Polskiej lub cudzoziemiec, który wniósł wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia lub jest uznanym w środowisku autorytetem.
- Nadanie godności członka honorowego i jej pozbawienie następuje uchwałą Walnego Zebrania Członków na wniosek co najmniej 3 uczestników Walnego Zebrania, którym przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze.
- Członek honorowy ma prawo do:
- uczestniczenia w Walnych Zebraniach Członków z głosem doradczym, w przypadku zaproszenia go przez Zarząd,
- udziału w warsztatach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.
- Członek honorowy zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.
- Członek honorowy ma prawo zrezygnować z godności członka honorowego poprzez złożenie pisemnego wniosku Zarządowi.
§ 15
- Utrata członkostwa następuje na skutek:
- pisemnej rezygnacji złożonej Zarządowi,
- wykluczenia przez Zarząd:
- z powodu łamania Statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia,
- z powodu notorycznego braku uczestnictwa w pracach Stowarzyszenia,
- z powodu nieopłacenia składki członkowskiej za okres jednego roku pomimo pisemnego upomnienia,
- po rozpatrzeniu pisemnego wniosku zawierającego uzasadnienie, złożonego do Zarządu Stowarzyszenia przez co najmniej 3 członków posiadających czynne i bierne prawo wyborcze,
- śmierci członka będącego osobą fizyczną, utraty przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych albo utraty praw publicznych,
- likwidacji członka będącego osobą prawną.
- Od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia w poczet członków stowarzyszenia lub pozbawienia członkostwa zainteresowanemu członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków składane za pośrednictwem Zarządu. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
- Członkostwo zwyczajne ustaje w momencie zaprzestania pełnienia funkcji w kierownictwie akademickiego ośrodka językowego, z zastrzeżeniem, że członek zwyczajny pełniący funkcje w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej zachowuje członkostwo w Stowarzyszeniu oraz pełnione funkcje do dnia dokonania wyboru nowego członka odpowiednio Zarządu lub Komisji Rewizyjnej. W razie zaprzestania pełnienia funkcji w kierownictwie akademickiego ośrodka językowego przez członka zwyczajnego pełniącego funkcje w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej, pozostali członkowie organu, w którym pełni funkcje mogą dokonać kooptacji na zasadach określonych w § 27 Statutu. W przypadku, gdy organ nie dokona kooptacji w terminie 30 dni od momentu zaprzestania pełnienia funkcji w kierownictwie akademickiego ośrodka językowego przez członka zwyczajnego pełniącego funkcje w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej, Zarząd zobowiązany jest niezwłocznie zwołać Walne Zebranie Członków w celu podjęcia uchwały w przedmiocie uzupełnienia składu Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.
§ 16
Członek wykluczony przez Zarząd z powodu nieopłacania składek członkowskich może być ponownie przyjęty uchwałą Zarządu w poczet członków Stowarzyszenia po uiszczeniu zaległych składek.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§ 17
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów.
- Członkowie Zarządu powoływani są na okres wspólnej kadencji, co oznacza, że mandat członka Zarządu powołanego przed upływem danej kadencji Zarządu wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej powoływani są na okres wspólnej kadencji, co oznacza, że mandat członka Komisji Rewizyjnej powołanego przed upływem danej kadencji Komisji Rewizyjnej wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej.
- Członek Zarządu może pełnić daną funkcję w Zarządzie, tj. funkcję Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza, Skarbnika lub Specjalisty ds. PR, maksymalnie przez dwie kadencje. Członek Komisji Rewizyjnej może pełnić funkcję członka Komisji Rewizyjnej maksymalnie przez dwie kadencje. Ustępujący członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej mogą ubiegać się o pełnienie innych funkcji w ww. organach, od tych pełnionych dotychczas, które to funkcje mogą sprawować nie dłużej niż przez 2 kadencje, z wyłączeniem ustępującego Prezesa Zarządu, który nie może ponownie ubiegać się o jakiekolwiek funkcje w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej.
- Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że dalsze postanowienia Statutu stanowią inaczej. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
- Zarząd oraz Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia działają na podstawie uchwalonych przez nie Regulaminów.
§ 18
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział członkowie zwyczajni Stowarzyszenia oraz mogą wziąć w nim udział, z głosem doradczym, zaproszeni przez Zarząd członkowie honorowi, wspierający oraz inne osoby spoza Stowarzyszenia.
§ 19
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków jest zwoływane przez Zarząd dwa razy w roku, tj. w terminach do dnia 30 czerwca oraz 31 grudnia każdego roku. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania w formie pisemnej lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może się odbyć w dowolnym terminie. Jest zwoływane przez Zarząd z inicjatywy Zarządu (w szczególności na pisemny wniosek Zarządu), na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej lub na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 10 dni przed terminem zebrania w formie pisemnej lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
- Wniosek Zarządu lub Komisji Rewizyjnej o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków winien uzyskać 2/3 głosów członków danego organu Stowarzyszenia.
- Wniosek o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków winien być złożony Zarządowi na piśmie i zawierać szczegółowe uzasadnienie oraz proponowany porządek obrad.
- Zarząd zobowiązany jest zwołać nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w terminie do 30 dni od daty doręczenia wniosku spełniającego wymagania formalne, o których mowa w ust. 4 lub 5.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 20
- Uchwały na Walnym Zebraniu Członków podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych w pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, z zastrzeżeniem § 17 ust. 2 Statutu oraz § 31 ust. 1 Statutu.
- Każdemu członkowi zwyczajnemu przysługuje jeden głos.
- Jeżeli członkowie władz Stowarzyszenia wyrazili na to zgodę w formie dokumentowej, głosowanie władz Stowarzyszenia może odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Możliwość udziału i głosowania w posiedzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej jest wskazana w zawiadomieniu o tym zebraniu, zawierającym dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu. Posiedzenie władz Stowarzyszenia przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej odbywa się przy zapewnieniu co najmniej:
- transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym,
- dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek władzy Stowarzyszenia może wypowiadać się w toku obrad,
- wykonywania osobiście prawa głosu w wyznaczonym czasie w dniu posiedzenia (w jego toku lub po posiedzeniu).
§ 21
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
-
- ustalanie wytycznych programowych Stowarzyszenia oraz określanie głównych kierunków jego działania i rozwoju,
- uchwalanie zmian Statutu,
- wybór i odwołanie członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych, sprawozdań z działalności Stowarzyszenia oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium członkom Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego i pozbawiania członkostwa honorowego,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia, Zarząd lub Komisję Rewizyjną,
- wyrażanie zgody na nabywanie, zbywanie lub obciążanie środka trwałego o wartości przewyższającej 50.000 złotych brutto,
- podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku,
- przyjmowanie regulaminu wyborczego,
- podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady oraz we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
- Umowa o nabycie dla Stowarzyszenia środka trwałego za cenę przewyższającą 50.000 złotych brutto, jak również dokonanie zbycia lub obciążenia takiego środka trwałego wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków.
§ 22
- Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia zgodnie z zakresem określonym Statutem oraz uchwałami Walnego Zebrania Członków. Za swoją działalność odpowiada przed Walnym Zebraniem Członków.
- W skład Zarządu wchodzi 5 członków (Prezes, Wiceprezes, Skarbnik, Sekretarz oraz Specjalista ds. PR) wybranych przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym.
- Członkami Zarządu mogą być tylko członkowie zwyczajni Stowarzyszenia.
- Mandat członka Zarządu wygasa z upływem kadencji. Mandat członka Zarządu powołanego przed upływem danej kadencji Zarządu wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu.
- Mandat członka Zarządu wygasa również na skutek śmierci, pisemnej rezygnacji złożonej na ręce innego członka Zarządu, odwołania ze składu Zarządu przez Walne Zebranie Członków albo wystąpienia sytuacji opisanej w § 15 ust. 3 Statutu.
§ 23
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż trzy razy w roku.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są na wniosek Prezesa lub na żądanie co najmniej 3 członków Zarządu. Powiadomienia o terminie posiedzenia Zarządu mogą być wysyłane jego członkom przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Podejmowanie uchwał przez Zarząd w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość jest dopuszczalne. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Zarządu zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
§ 24
- Do zadań Zarządu należy:
- realizacja celów Stowarzyszenia,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
- opracowywanie rocznych planów działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia,
- sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności Stowarzyszenia oraz sprawozdań finansowych i przedkładanie ich Komisji Rewizyjnej w terminie nie krótszym niż 14 dni przed zwyczajnym Walnym Zebraniem Członków organizowanym do dnia 30 czerwca każdego roku,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu, w szczególności zaciąganie zobowiązań majątkowych,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- przyjmowanie i skreślanie członków Stowarzyszenia, z wyjątkiem członków honorowych,
- określanie danych, które powinny być zawarte w deklaracji członkowskiej,
- kierowanie bieżącą działalnością i pracą Stowarzyszenia, w tym obsługa administracyjna Stowarzyszenia, podejmowanie decyzji w sprawach zatrudniania i wynagradzania pracowników Stowarzyszenia,
- ustalanie wysokości składek członkowskich.
§ 25
- Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia i w zakresie swojej działalności nie podlega Zarządowi.
- W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi trzech członków wybranych przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają ze swojego grona Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego i Sekretarza.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z członkiem Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa z upływem kadencji. Mandat członka Komisji Rewizyjnej powołanego przed upływem danej kadencji Komisji Rewizyjnej wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej.
- Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa również na skutek śmierci, pisemnej rezygnacji złożonej na ręce członka Zarządu, odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej przez Walne Zebranie Członków albo wystąpienia sytuacji opisanej w § 15 ust. 3 Statutu.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej. Termin i miejsce obrad Przewodniczący Komisji Rewizyjnej podaje do wiadomości wszystkich członków Komisji Rewizyjnej co najmniej na 14 dni przed terminem posiedzenia w formie pisemnej lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
§ 26
- Do najważniejszych zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Zarządu – Komisja Rewizyjna obowiązana jest do kontroli całokształtu działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia,
- składanie wniosków z kontroli sprawozdania finansowego na Walnym Zebraniu Członków,
- składanie wniosków o udzielenie absolutorium dla Zarządu Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna ma prawo:
- wglądu we wszelkie dokumenty dotyczące działalności finansowej Stowarzyszenia oraz te związane z bieżącą działalnością Stowarzyszenia,
- występować do Zarządu z pisemnym wnioskiem o złożenie wyjaśnień dotyczących działalności Zarządu, przy czym wymagane jest udzielenie co najmniej 7-dniowego terminu na odpowiedź.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności wszystkich członków Komisji.
- Podejmowanie uchwał przez Komisję Rewizyjną w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość jest dopuszczalne. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
§ 27
W razie, gdy skład Zarządu lub Komisji Rewizyjnej ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu. W przypadku, gdy organ nie dokona kooptacji w terminie 30 dni od momentu zmniejszenia składu organu, Zarząd zobowiązany jest niezwłocznie zwołać Walne Zebranie Członków w celu podjęcia uchwały w przedmiocie uzupełnienia składu Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.
Rozdział V
Majątek i fundusze Stowarzyszenia
§ 28
- Stowarzyszenie może posiadać majątek nieruchomy, ruchomy i fundusze.
- Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
- składki członkowskie,
- dotacje, subwencje, spadki, zapisy, darowizny,
- dochody z działalności statutowej, prowadzonej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- dochody z majątku Stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej,
- dochody ze sprzedaży wydawnictw Stowarzyszenia.
§ 29
Gospodarka środkami finansowymi Stowarzyszenia prowadzona jest przez Zarząd na podstawie preliminarza budżetowego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 30
- Decyzje w sprawie rozporządzania prawami i zaciągania zobowiązań, a także decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd, z zastrzeżeniem § 21 ust. 1 lit. h) i ust. 2 Statutu.
- Do reprezentowania Stowarzyszenia, zaciągania zobowiązań majątkowych, składania oświadczeń woli, zawierania umów, udzielania pełnomocnictw upoważniony jest Prezes Zarządu lub Wiceprezes Zarządu samodzielnie lub dwóch członków Zarządu działających łącznie.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 31
- Uchwałę w sprawie zmiany Statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością głosów – 2/3 przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- W uchwale o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji, powołuje Komisję Likwidacyjną oraz określa cel, na jaki zostanie przeznaczony majątek Stowarzyszenia
§ 32
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 07 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2261 ze zm.).