KRYTERIA I STANDARDY
AKREDYTACJI SERMO
KRYTERIUM 1
Proces kształcenia językowego oraz jego realizacja
Standard jakości kształcenia 1.1
Koncepcja i cele nauczania języków obcych są:
1. oparte na Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego
2. zgodne z misją i strategią uczelni
3. powiązane z działalnością dydaktyczną i badawczą prowadzoną w uczelni
4. zorientowane na potrzeby rynku pracy i otoczenia społeczno-gospodarczego.
Standard jakości kształcenia 1.2
Polityka jakości:
1. kształcenie językowe w AOJ jest zgodne z polityką jakości uczelni.
2. opiera się na Wewnętrznym Systemie Zapewniania Jakości Językowego, który jest formalnie przyjęty, systematycznie analizowany i podlega cyklicznym ocenom wewnętrznym i zewnętrznym.
3. wyniki tych ocen są wykorzystywane w doskonaleniu projakościowej działalności AOJ.
Standard jakości kształcenia 1.3
Efekty uczenia się są:
1. zgodne z celami kształcenia językowego oraz programami nauczania
2. w sposób zrozumiały opisują wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne osiągane przez studentów
3. odpowiadają właściwemu poziomowi Polskiej Ramy Kwalifikacji / określonym Standardom.
Standard jakości kształcenia 1.4
Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się studentom umożliwiają:
1. organizacja procesu kształcenia językowego
2. liczba godzin zajęć prowadzonych z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich
3. szacowany nakład pracy studentów mierzony liczbą punktów ECTS.
Standard jakości kształcenia 1.5
Metody nauczania języków obcych:
1. uwzględniają aktualny stan wiedzy z zakresu metodyki nauczania języków obcych, w tym metody i techniki nauczania zdalnego lub w formie kształcenia hybrydowego (blended learning)
2. są zorientowane na studentów
3. motywują ich do aktywnego udziału w procesie nauczania i uczenia się
4. ułatwiają przygotowanie do podjęcia pracy, również w środowisku międzynarodowym.
Standard jakości kształcenia 1.6
W celu konstruowania programów nauczania języków obcych, ich efektywnej realizacji oraz doskonalenia prowadzona jest współpraca z interesariuszami:
1. wewnętrznymi (np. z Samorządem Studenckim, wydziałami oraz innymi jednostkami w uczelni w zakresie kształcenia, współpracy międzynarodowej itp.)
2. zewnętrznymi (absolwentami, pracodawcami oraz otoczeniem społeczno-gospodarczym).
KRYTERIUM 2
Weryfikacja osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się oraz zasady zaliczania lektoratów
Standard jakości kształcenia 2.1
Warunki uczestnictwa w lektoratach, zasady weryfikacji i uznawalności efektów uczenia się:
Stosowane są:
1. formalnie przyjęte i opublikowane, spójne i przejrzyste warunki uczestnictwa w lektoratach odbywających się w trybie stacjonarnym lub zdalnym
2. zasady weryfikacji etapowej i zaliczania lektoratów
3. zasady uznawania efektów uczenia się uzyskanych w szkolnictwie wyższym
4. sposoby potwierdzania efektów uczenia się uzyskanych poza systemem studiów.
Standard jakości kształcenia 2.2
Weryfikacja efektów uczenia się:
1. System weryfikacji efektów uczenia się umożliwia monitorowanie postępów oraz rzetelną i wiarygodną ocenę stopnia osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się.
2. Stosowane sposoby weryfikacji i oceny są zorientowane na studenta, umożliwiają uzyskanie informacji zwrotnej o stopniu osiągnięcia efektów uczenia się.
3. Stosowane sposoby oceniania motywują studentów do aktywnego udziału w procesie nauczania języków obcych.
Standard jakości kształcenia 2.3
Archiwizacji podlegają:
1. dzienniki zajęć, prace etapowe, zaliczeniowe i egzaminacyjne, projekty studenckie
2. Archiwizacja jest prowadzona zgodnie z przepisami wewnętrznymi obowiązującymi w uczelni.
KRYTERIUM 3
Wsparcie studentów w procesie uczenia się języków obcych oraz doskonalenie tych form wsparcia
Standard jakości kształcenia 3.1
Wsparcie studentów w procesie uczenia się języków obcych:
1. przybiera różne formy i uwzględnia zróżnicowane potrzeby studentów
2. sprzyja rozwojowi kompetencji zawodowych studentów
3. motywuje studentów do osiągania bardzo dobrych wyników
4. jest zapewnione przez nauczycieli akademickich także poza zajęciami
5. w zakresie spraw studenckich jest udzielane przez pracowników administracyjnych AOJ.
Standard jakości kształcenia 3.2
Rozwój i doskonalenie wsparcia studentów w procesie uczenia się polega na:
1. okresowych przeglądach form wsparcia studentów oraz badaniach poziomu zadowolenia studentów
2. wykorzystywaniu w działaniach doskonalących wyników tych przeglądów i badań.
KRYTERIUM 4
Kompetencje, doświadczenie, kwalifikacje i liczebność kadry prowadzącej nauczanie oraz rozwój i doskonalenie kadry w AOJ
Standard jakości kształcenia 4.1
Kwalifikacje, kompetencje i doświadczenie nauczycieli akademickich:
1. umożliwiają prawidłową realizację zajęć i osiągnięcie efektów uczenia się
2. są brane pod uwagę przy opracowywaniu planów i obsadzie zajęć
3. umożliwiają tworzenie własnych zasobów dydaktycznych.
Standard jakości kształcenia 4.2
Polityka kadrowa:
1. zapewnia właściwy dobór nauczycieli akademickich prowadzących lektoraty
2. jest oparta o transparentne zasady zatrudniania i umożliwia prawidłową realizację lektoratów
3. uwzględnia okresową ocenę nauczycieli akademickich, przeprowadzaną z udziałem studentów w zakresie spełniania obowiązków związanych z kształceniem oraz przez innych nauczycieli w formie hospitacji zajęć
4. wykorzystuje wyniki oceny nauczycieli akademickich w doskonaleniu zawodowym kadry
5. jest skierowana na wspieranie i motywowanie kadry do podnoszenia jakości kształcenia oraz stwarza warunki stymulujące kadrę AOJ do stałego rozwoju.
KRYTERIUM 5
Infrastruktura i zasoby edukacyjne wykorzystywane w realizacji programów nauczania języków obcych oraz ich doskonalenie w AOJ
Standard jakości kształcenia 5.1
Infrastruktura dydaktyczna:
1. Sale dydaktyczne oraz ich wyposażenie są zgodne z potrzebami procesu nauczania, umożliwiają prawidłową realizację zajęć oraz osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się.
2. Infrastruktura informatyczna, wyposażenie techniczne pomieszczeń, pomoce i środki dydaktyczne są sprawne i nowoczesne oraz umożliwiają prawidłową realizację zajęć, w tym z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych.
3. Istnieje możliwość korzystania przez studentów z zasobów bibliotecznych w formie tradycyjnej i/lub cyfrowej, a zasoby obejmują pozycje zalecane w sylabusach/kartach przedmiotu.
4. Zapewniony jest dostęp studentów do sieci bezprzewodowej oraz zasobów e-learningowych AOJ poza godzinami zajęć.
5. Proces nauczania oraz infrastruktura dydaktyczna i techniczna AOJ uwzględnia potrzeby osób z niepełnosprawnością.
Standard jakości kształcenia 5.2
Rozwój i doskonalenie infrastruktury dydaktycznej oraz zasobów bibliotecznych, informacyjnych i edukacyjnych:
1. Prowadzone są okresowe przeglądy infrastruktury dydaktycznej, wyposażenia technicznego pomieszczeń, pomocy i środków dydaktycznych, zasobów bibliotecznych, informacyjnych oraz edukacyjnych.
2. Wyniki okresowych przeglądów są wykorzystywane do doskonalenia infrastruktury dydaktycznej, wyposażenia technicznego pomieszczeń, pomocy i środków dydaktycznych.
KRYTERIUM 6
Warunki i sposoby podnoszenia stopnia umiędzynarodowienia procesu nauczania języków obcych
Standard jakości kształcenia 6.1
Proces nauczania języków obcych w AOJ oraz pozadydaktyczna działalność nauczycieli, w tym native speakerów:
1. kształtują u studentów kompetencje posługiwania się językiem obcym w środowisku wielokulturowym
2. stwarzają możliwości rozwoju międzynarodowej aktywności nauczycieli akademickich i studentów, co skutkuje podnoszeniem stopnia umiędzynarodowienia uczelni.
Standard jakości kształcenia 6.2
Udział AOJ w procesie umiędzynarodowienia uczelni:
1. Udział AOJ w procesie umiędzynarodowienia uczelni podlega systematycznej analizie i ocenie.
2. Wyniki tych analiz i ocen są wykorzystywane w działaniach doskonalących nauczanie języków obcych i kształtowanie kompetencji interkulturowych studentów.
KRYTERIUM 7
Publiczny dostęp do informacji o procesie kształcenia językowego, warunkach jego realizacji i osiąganych rezultatach
Standard jakości kształcenia 7.1
Informacja o kształceniu językowym:
1. jest aktualna, kompleksowa, zrozumiała i zgodna z potrzebami różnych grup odbiorców informacji (również w języku angielskim)
2. obejmuje co najmniej: cele kształcenia, programy nauczania, w tym efekty uczenia się, opis procesu nauczania i uczenia się oraz jego organizacji, charakterystykę systemu weryfikacji i oceniania efektów uczenia się, w tym wsparcia w procesie uczenia się, informację o dodatkowej działalności dydaktycznej i pozadydaktycznej AOJ.
Standard jakości kształcenia 7.2
Jakość informacji o kształceniu językowym:
1. jest monitorowana – w zakresie aktualności, rzetelności, zrozumiałości, kompleksowości oraz zgodności z potrzebami różnych grup odbiorców (studentów, doktorantów, pracowników uczelni), a także np. w zakresie oczekiwanej przez odbiorców szczegółowości informacji i sposobu jej prezentacji
2. jest doskonalona na podstawie wyników monitorowania w procesie zarządzania informacją.
Data aktualizacji: 28-12-2024r.