KRYTERIA I STANDARDY
AKREDYTACJI
SERMO

 

KRYTERIUM 1
Proces kształcenia językowego oraz jego realizacja

Standard jakości kształcenia 1.1
Koncepcja i cele nauczania języków obcych są oparte na Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego, zgodne z misją i strategią uczelni, powiązane z działalnością dydaktyczną i badawczą prowadzoną w uczelni oraz zorientowane na potrzeby rynku pracy i otoczenia społeczno-gospodarczego.

Standard jakości kształcenia 1.2
Kształcenie językowe w AOJ jest zgodne z polityką jakości uczelni i opiera się na Wewnętrznym Systemie Zapewniania Jakości Językowego, który jest formalnie przyjęty, systematycznie analizowany i podlega cyklicznym ocenom wewnętrznym i zewnętrznym, a wyniki tych ocen są wykorzystywane w doskonaleniu projakościowej działalności AOJ.

Standard jakości kształcenia 1.3
Efekty uczenia się są zgodne z celami kształcenia językowego oraz programami nauczania, w sposób zrozumiały opisują wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne osiągane przez studentów, a także odpowiadają właściwemu poziomowi Polskiej Ramy Kwalifikacji / określonym Standardom.

Standard jakości kształcenia 1.4
Organizacja procesu kształcenia językowego, a także liczba godzin zajęć prowadzonych z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich i szacowany nakład pracy studentów mierzony liczbą punktów ECTS umożliwiają studentom osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się.

Standard jakości kształcenia 1.5
Metody nauczania języków obcych uwzględniają aktualny stan wiedzy z zakresu metodyki nauczania języków obcych, w tym metody i techniki nauczania zdalnego lub w formie kształcenia hybrydowego (blended learning), są zorientowane na studentów, motywują ich do aktywnego udziału w procesie nauczania i uczenia się oraz ułatwiają przygotowanie do podjęcia pracy, również w środowisku międzynarodowym.

Standard jakości kształcenia 1.6
AOJ prowadzi współpracę z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi, np. z Samorządem Studenckim, wydziałami oraz innymi jednostkami w uczelni w zakresie kształcenia, współpracy międzynarodowej, potrzeb absolwentów i otoczenia społeczno-gospodarczego. Efekty współpracy wykorzystywane są przy konstruowania programów nauczania języków obcych, ich efektywnej realizacji oraz doskonalenia.

KRYTERIUM 2
Weryfikacja osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się oraz zasady zaliczania lektoratów

Standard jakości kształcenia 2.1
Stosowane są formalnie przyjęte i opublikowane, spójne i przejrzyste warunki uczestnictwa w lektoratach odbywających się w trybie stacjonarnym lub zdalnym, zasady weryfikacji etapowej i zaliczania lektoratów, uznawania efektów uczenia się uzyskanych w szkolnictwie wyższym, a także potwierdzania efektów uczenia się uzyskanych poza systemem studiów.

Standard jakości kształcenia 2.2
System weryfikacji efektów uczenia się umożliwia monitorowanie postępów oraz rzetelną i wiarygodną ocenę stopnia osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się, a stosowane metody weryfikacji i oceny są zorientowane na studenta, umożliwiają uzyskanie informacji zwrotnej o stopniu osiągnięcia efektów uczenia się i służą doskonaleniu programów nauczania.

Standard jakości kształcenia 2.3
Prace etapowe, zaliczeniowe i egzaminacyjne, projekty studenckie, dzienniki zajęć, studenckie osiągnięcia językowe są archiwizowane zgodnie z przepisami wewnętrznymi obowiązującymi w uczelni.

KRYTERIUM 3
Wsparcie studentów w procesie uczenia się języków obcych oraz doskonalenie tych form wsparcia

Standard jakości kształcenia 3.1
Wsparcie studentów w procesie uczenia się języków obcych przybiera różne formy, uwzględnia zróżnicowane potrzeby studentów, sprzyja rozwojowi ich kompetencji zawodowych poprzez zapewnienie dostępności nauczycieli akademickich także poza zajęciami, pomoc w procesie uczenia się i osiągania efektów uczenia się. AOJ motywuje studentów do osiągania bardzo dobrych wyników, jak również zapewnia kompetentną pomoc pracowników administracyjnych AOJ w rozwiązywaniu spraw studenckich.

Standard jakości kształcenia 3.2
Wsparcie studentów w procesie uczenia się języków obcych podlega systematycznym przeglądom, a wyniki tych przeglądów są wykorzystywane w działaniach doskonalących.

KRYTERIUM 4
Kompetencje, doświadczenie, kwalifikacje i liczebność kadry prowadzącej nauczanie oraz rozwój i doskonalenie kadry w AOJ

Standard jakości kształcenia 4.1
Kwalifikacje, kompetencje i doświadczenie nauczycieli akademickich prowadzących lektoraty ze studentami zapewniają prawidłową realizację zajęć oraz osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się a także tworzenie własnych zasobów dydaktycznych.

Standard jakości kształcenia 4.2
Polityka kadrowa zapewnia dobór nauczycieli akademickich prowadzących lektoraty, oparty o transparentne zasady i umożliwiający prawidłową realizację lektoratów, uwzględnia systematyczną ocenę nauczycieli akademickich, przeprowadzaną z udziałem studentów, której wyniki są wykorzystywane w doskonaleniu kadry, a także stwarza warunki stymulujące kadrę AOJ do stałego rozwoju.

KRYTERIUM 5
Infrastruktura i zasoby edukacyjne wykorzystywane w realizacji programów nauczania języków obcych oraz ich doskonalenie w AOJ

Standard jakości kształcenia 5.1
Infrastruktura dydaktyczna i informatyczna, wyposażenie techniczne pomieszczeń, środki i pomoce dydaktyczne, zasoby biblioteczne, informacyjne i edukacyjne AOJ umożliwiają prawidłową realizację lektoratów w trybie stacjonarnym i zdalnym oraz osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się, jak również są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, w sposób ułatwiający tym osobom udział w lektoratach.

Standard jakości kształcenia 5.2
Infrastruktura dydaktyczna i informatyczna, wyposażenie techniczne pomieszczeń, środki i pomoce dydaktyczne, w tym narzędzia kształcenia zdalnego, zasoby biblioteczne, informacyjne i edukacyjne AOJ podlegają systematycznym przeglądom, a wyniki tych przeglądów są wykorzystywane w działaniach doskonalących nauczanie języków obcych.

KRYTERIUM 6
Warunki i sposoby podnoszenia stopnia umiędzynarodowienia procesu nauczania języków obcych

Standard jakości kształcenia 6.1
Proces nauczania języków obcych oraz dodatkowa działalność pozadydaktyczna w AOJ, realizowane przez nauczycieli akademickich, w tym native speakerów, kształtuje u studentów kompetencje pozwalające na posługiwanie się językiem obcym w środowisku wielokulturowym, wspiera międzynarodową mobilność studentów i nauczycieli akademickich oraz umiędzynarodowienie uczelni.

Standard jakości kształcenia 6.2
Udział AOJ w procesie umiędzynarodowienia uczelni podlega systematycznej analizie i ocenie, a wyniki tych analiz i ocen są wykorzystywane w działaniach doskonalących nauczanie języków obcych i kształtowanie kompetencji interkulturowych studentów.

KRYTERIUM 7
Publiczny dostęp do informacji o procesie kształcenia językowego, warunkach jego realizacji i osiąganych rezultatach

Standard jakości kształcenia 7.1
Zapewniony jest publiczny dostęp do aktualnej, kompleksowej, zrozumiałej i zgodnej z potrzebami różnych grup odbiorców informacji (również w języku angielskim) o programach nauczania języków obcych, realizacji procesu nauczania i uczenia się, warunkach udziału w lektoratach, dodatkowej działalności dydaktycznej i pozadydaktycznej AOJ.

Standard jakości kształcenia 7.2
Zakres przedmiotowy i jakość informacji podlegają systematycznym ocenom, a wyniki tych ocen są wykorzystywane w działaniach doskonalących zarządzanie informacją.

Data aktualizacji: 15-11-2024r.