3 września 2020 – historyczna data
4 września 2020
„Zdalne nauczanie w Ośrodkach Nauczania Języków Obcych” – webinarium
22 września 2020

Zastosowanie narzędzi CEFR w dydaktyce języków obcych – CEFR Companion Volume implementation toolbox (VITbox)

Podczas Walnego Zebrania Stowarzyszenia Akademickich Ośrodków Nauczania Języków Obcych
SERMO w dniu 03.09.2020 zostały przedstawione założenia projektu Europejskiego Centrum Języków Nowożytnych (European Centre for Modern Languages ECML)  „Zastosowanie narzędzi CEFR w dydaktyce języków obcych”, w którym SERMO bierze udział jako partner stowarzyszony.

Projekt Europejskiego Centrum Języków Nowożytnych (European Centre for Modern Languages ECML)  „Zastosowanie narzędzi CEFR w dydaktyce języków obcych” lub w skrócie „Projekt VITbox” rozpoczął swoją działalność.

Celem projektu jest stworzenie bazy zasobów w formie cyfrowej, które będą stanowiły przykłady zastosowania nowych koncepcji i pojęć przedstawionych w dodatku/rozszerzeniu do Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego ESOKJ (CEFR Companion Volume) w dydaktyce języka obcego w środowisku akademickim i zawodowym.

Zasoby VITbox będą zawierały moduły do szkolenia i samokształcenia nauczycieli dotyczące różnych aspektów opisu i stosowania języka przedstawionych CEFR Companion Volume.

Planowane rodzaje materiałów:

  • krótkie prezentacje audio/video
  • webinaria
  • scenariusze zadań i lekcji
  • przykładowe zadania lekcyjne i egzaminacyjne
  • arkusze kontrolne
  • kolekcje przydatnej dalszej lektury (spisy bibliograficzne)

Materiały te będą przedstawione w języku angielskim i francuskim i będą zawierały przykłady zadań oraz scenariuszy lekcji pochodzące z nauczania różnych języków obcych.

Uczestnicy projektu, koordynator projektu Johann Fischer (Georg-August-Universität Göttingen, UNIcert) oraz Laurent Rouveyrol (Université Grenoble Alpes, CLES), Barbara Sawicka (Politechnika Poznańska, SERMO) i Julia Zabala-Delgado (Universitat Politècnica de València, ACLES) są także przedstawicielami Sieci Uniwersyteckich Egzaminów Językowych w Europie (NULTE) założonej pod patronatem Europejskiej Konfederacji Akademickich Ośrodków Nauczania Języków Obcych (CercleS).

Autorzy projektu zamierzają stworzyć publicznie dostępny zbiór narzędzi edukacyjnych, z których będą mogli czerpać pomysły nauczyciele prowadzący szkolenia dydaktyków j. obcych oraz nauczyciele języków obcych dla celów kształcenia i samokształcenia oraz tworzenia własnych materiałów dydaktycznych.

Barbara Sawicka